06 ledna 2008

Desetník

Za komoušů stála tramvaj šedesát haléřů. Ale v každém vagonu byl průvodčí a tomu se nedalo jen tak uniknout. Černí pasažéři prakticky neexistovali a v poloprázdné noční tramvaji už vůbec ne.
Moje dívka Marcelka bydlela v Libni a já v Podolí, což je vzdušnou čarou 9 km. Jednou jsem ji o půlnoci galantně doprovodil až domů před dveře. Potud bylo vše OK, až na to hnusné únorové počasí - sníh a déšť. To jsem ovšem ještě netušil, že mi chybí desetník a že mě čeká v příštích hodinách pochoďák ve sněžné břečce...

Druhý den, vyhodiv rozmáčené polobotky, jsem napsal Marcelce zbásněné vyznání:


Milá Marcelko!

Scházelo mi včera deset haléřů, považ: deset ha-lí-řů!
Prohledal jsem peněženku,
chybělo mi na jízdenku
právě deset halířů, ó, blbejch deset halířů!

Deštěm, sněhem čvachtal jsem po chodníku,
ještě dnes mě nohy bolí,
šel jsem z Libně do Podolí
pěšky a bez deštníku, ó, pěšky a bez deštníku!

A celou cestu šacuju vestu,
pátravě chodník prohlížím,
já marně dnes tu, ve sněžným těstu
nějakou minci vyhlížím!

Osud chtěl, bych včera pěšky musel jít, courem pěšky mu-sel jít!
Proklel jsem tu dálku z Libně,
proč bydlíš tak strašně chybně?
Chtěl bych si Tě radši vzít, ó, chtěl bych si tě radši vzít!

Marcelka měla naštěstí více rozumu než já – a tak jsme se nevzali...



6 komentářů:

Mirek Toms řekl(a)...

Také jsem se snažil z tohoto textu udělat píseň na vlastní melodii, ovšem šlágr se z toho nestal...

Anonymní řekl(a)...

Hezké zavzpomínání!
Člověk dnes na takové příhody vzpomíná s úsměvem i když mu tenkrát bylo ouvej... J.N.

Anonymní řekl(a)...

Vždyť to pořád říkám,
že je na blogu všeobecně málo věcí ke čtení, ale chce to teplé lidské počteníčko, které se u Vás najde vždycky. Z.Z.

Mirek Toms řekl(a)...

Děkuji J.N. i Z.Z. za příjemné komentáře, což každý rád slyší...

Anonymní řekl(a)...

Tak na ty průvodčí v dopravních prostředcích si dobře pamatuji. Nastupovalo se zdlouhavě jen zadními dveřmi a bez placení to opravdu nešlo. Jestlipak jsi tu noční cestu Míro odstonal. Musel jsi být promočený durch.
Měj se krásně, a zkus psát třeba básně.
Jarka

Mirek Toms řekl(a)...

Představ si, Jaruško, že jsem to přestál bez nachlazení, díky tomu, že jsem šel rychle a tím se zahřál. Ale takovou štreku jsem už od té doby nikdy nešel...