28 dubna 2018

Kníry jako takové

Ozdobou téměř všech mužských tváří je už od pradávna knír. Dříve to býval knír „erectus“ (1), čili vztyčený, oblíbený za Rakousko - Uherska u c.k. důstojníků, ke kterým patřil přesně tak jako šavle a monokl.
Pravým opakem byl tzv. "knír splihlý! (2), který připomíná mongolské nájezdníky, ale pokud byl bílý reprezentoval třeba i prezidenta republiky. Tyto bujné kníry začaly posléze degenerovat a všelijak se zmenšovat, viz též knírek frajersky trojúhelníkový (3), herce známého už od němého filmu: Adophe Menjou. 
Později však tenká "muška podnosní" zdobila krasavce všech dob, herce Clarka Gablea (4). Zvláštní odrůdou byl pak Hitlerův čtvereček (5), v šířce nosních dírek, zvaný Rotzbremse, čili fůj, brzda nosních nudlí...

 Jako vždy se i mezi vousáči našli extrémisté, kteří se za každou cenu chtějí odlišit od normálních lidí, viz obr. vpravo. To platí dnes v ještě větším měřítku, takže já sám o sobě začínám pochybovat, jsem-li ještě normální, protože nejsem vůbec potetován, nenosím dredy ani cvoky ve rtech a v jazyce, ba dokonce ani kroužky v nose, v uších a další cingrlátka kdekoliv po těle, genitálie nevyjímaje...

Když jsem se před mnoha léty rozhodl nosit knírek stál jsem před problémem, jak jej vytvarovat. Nechtěl jsem za žádnou cenu, aby můj vous suploval „Rotzbremse“, to by se mi samotnému eklovalo při pomyšlení na každoroční rýmu. Dospěl jsem tedy k názoru, že mezi nosem a vousem musí být aspoň centimetrový vyholený proužek, zaručující hygienické čistění nosu bez umatlání vousů. Tím se ovšem opticky horni ret jakoby snížil a vypadá prý „spadle“, ale to je mi milejší než ona první možnost.


Jen jednou kdysi mne jedna žena přemluvila, což ženy docilují snadno, pomocí krásných poutačů, abych ten vous oholil, že vypadám jako gigolo - a já si najednou připadal tak polonahý. Říkal jsem si: „To bude v práci poprask, kde jsem nechal knírek!?“ Když jsem však zjistil, že si toho vůbec nikdo ani nevšiml, tak mě to trochu naštvalo až zdisgustovalo... 
Zeptal jsem se kolegy, sedícího naproti mne v kanceláři: „Prosím tě, Sigi, podívej se na mne dobře a řekni mi, co se na mně změnilo?“
Sigi, jenž právě psal nějaké důležité připomínky pro klienty,  zvedl obočí a řekl: „Máš novou kravatu, ne?“ V té chvíli jsem pochopil, že si člověk o sobě chtě-nechtě podvědomě myslí, že je snad středobodem vesmíru. Načež jsem si knírek nechal opět narůst až dodnes...

https://youtu.be/PdiZ9dGxXP4

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Nápaditý vtipný příspěvek. Můj děda nosil celý život ten rýmou ohrožovanoý hitlerovský čtvereček čili Schnupfenbremse. A ten pocit holátka po odstranění tohoto "pánského doplňku" také vnímám, například se mi vybaví náš pan politik škromach. Eleonora.

NULI řekl(a)...

Využívám toho, že se nemusím znova přihlašovat, a píšu. Jindy většinou "jen" čtu. Tophle je fajn, vtipné povídání. Ale na tý zeměkouli zase Benešov není. tak holt mě "ignoruje".

Mirek Toms řekl(a)...

Milá NULI, mrzí mě, že se tam ten Benešov nezobrazuje a já se pokusím to reklamovat u administrátora a uvidíme. Asi Vás skutečně zahrnuli pod Prahu, ale to by byla hrubá chyba, protože daleko menší městečka tam jsou. Budu jim to muset vytmavit, což je pro mne trochu problém, protože se s nimi komunikuje jen anglicky, což není mojí nejsilnější stránkou...

Anonymní řekl(a)...

Hned jsem si říkala, že už jsem to asi četla, ale paměť nemám zrovna v kondici, a tak jsem si to ráda připomněla. NULI

Naďa řekl(a)...

Ano, příjemné čtení...

Anonymní řekl(a)...

Můj muž nosí taky knír. Poznala jsem ho bez, ještě na svatebních snímcích knír nemá, ale brzo po svatbě si ho nechal narůst. Pamatuji si, jak byla zděšená i jeho maminka a jak mu vyčinila, že vypadá jak sňatkový podvodník. Asi po půl roce neodolal nátlaku a toho kníra oholil. A taky si pamatuji, jak to byl najednou někdo jiný a jak nám všem, ten jeho knír chyběl. Od té doby už ho nesundal. Jo, a má pořádného mrože! :-))
Hezkou neděli přeji, Jarka.

Mirek Toms řekl(a)...

Jak je vidět, máme podobnou zkušenost s oholením vousů a snad jenom Škromach vypadá bez i s knírem stejně blbě...

Anonymní řekl(a)...

To jsem nečekala, že se ještě dnes od srdce zasměju! :-D
Díky, Jarka