09 září 2017

Nedělní NIC-NEDĚLÁNÍ

Já jsem takový člověk jak se říká poměrně pohodový a dokud jsem ještě nebyl v penzi, tak jsem se rád coural v neděli jen tak bez cíle mimo jiné, třeba v městě Wiesbadenu, který je vcelku poměrně podobný naší Praze. Tu a tam jsem se zastavil u něčeho, něco si prohlížel, tu zase něco malého sezobl či vypil, tam jsem třeba dlouze okukoval stavební slohy budov, aniž bych je dovedl odborně nějak pojmenovat, ale hlavním důvodem bylo to  uvědomění  si své  pohodovosti a lenosti. V penzi potom, jsem se zaměřil více na psaní a malování, které mě baví, světe zboř se, dodnes!

Když mi manželka slíbila, že nebude nic nakupovat, tak se couralo ve dvou společně. Není důležité kde, ale musí to být mimo Česko. Hned vysvětlím proč. U nás všude, ale hlavně asi v Praze, leží nad velkými městy jako smog, stresová nervozní nálada. Lidičky zde chodí jakoby s klapkami na očích, jsou apriorně podráždění a stačí malá nepatrná jiskérka a explodují. Nakupovat se už nechodí do rozmanitých trhů, ale jezdí se do naprosto neútulných hypermarketů. Tam se nahází kvanta potravin do vozíků, pak rychle do auta a na plný plyn zase hurá domů. Courání po městě se provozuje jen organizovaně za prachy s průvodcem a se zahraničními turisty.


 Jezdíme se proto takhle flinkat do různých evropských měst, abychom nasáli tu zvláštní atmosféru toho kterého místa, včetně poznávání tamních lidí a jejich zvyklostí. Nefungujeme tam jako turisté shánějící suvenýry, ale prostě takoví nicnedělači. Nejčastěji ovšem jezdíme do malého městečka Weidenu v Bavorsku, hlavně proto, že je to nejblíže, pouhých dvě stě kilometrů. Lidé se zde na sebe nemračí, ale usmívají se, auta jezdí pomalu a potichu  a kolem vás všude vládne jakýsi duch zvláštního nedělního klidu a naprosté spokojenosti.

Třeba v kavárně, kam jsme si zašli, sedělo u stolu šest dříve narozených dam a vesele si štěbetaly u kafíčka s dortíkem. Nedalo mi to a oslovil jsem je, mohu-li si je vyfotit. Byly samozřejmě ihned pro a ta uprostřed mi vysvětlila, že to jsou všechno bývalé spolužačky ještě ze školy ročník 1929 (!). Takhle se tu scházejí každý první čtvrtek v měsíci. Všiml jsem si, že jsou pečlivě pěstěné, dokonce i nehýtky na nohou v letních sandálech byly nalakované. Řekl jsem jim, že tohle jsem u nás ještě nezažil. Pražandy se nedovedou takhle bezstarostně bavit, namají na nic takového čas ani náladu.

Manželka, tak jako snad všechny ženy, to tak docela bez nakupování nevydrží dlouho a já zas, jako asi většina mužů, to považuji jen za nutné zlo, takže jsme toto dilema vyřešili následujícně. Když si žena najednou vzpomene, že si chce něco koupit, třeba blůzu, ona ovšem tomu říká halenku, protože je z Moravy, tak se před oním obchodním domem rozdělíme. Já se jdu zatím cournout někam jinam a ona se šťastně hrabe v halenkách. Počkám úmyslně déle a po cirka půl hodině ji najdu stále ještě nerozhodnutou nad hromadou halenek. Snaživá prodavačka ženu ujišťuje, že jí to sluší ve všech dobře a když se objevím na scéně, divím se: „Máš snad nějaký problém, že sis ještě nic nevybrala?“

„Víš, ono je to tak, tahleta je moc příjemná na nošení, ale tahle je zase příjemnější cenově!“
„Hm, tak si vem tu příjemnou na nošení!“, řeknu moudře.
„Nojo, ale ta je opravdu moc drahá, ne, to nemohu...“
„Jakýpak copak, nerozmejšlej se jako kdybys kupovala vilu v Jevanech, vezmi si tuhle a je to, že mám pravdu, paní prodavačko!“
Prodavačka samozřejmě horlivě přitakává, je na mé straně a jmenuje několik předností této volby.
„Tak vidíš“, triumfuji a rozhoduji tak, jak si to vlastně žena tajně přála. Po krátkém váhání se nechá přemluvit a prodavačka se nahlas podivuje: „Tedy to se mi tu ještě zatím nestalo, normálně je to tak, že manžel přemlouvá ženu, aby si koupila to, co je levnější!“

Když se takhle courám po městě sám, nemám vůbec  pražádné problémy 
s nakupováním ovšem pozor, výjimkou je čas předvánoční. To musím sám sebe dokopat k prolézání různých obchodních domů, při čemž trpím, protože vím, že jsem se tak připojil k onomu stádu konzumních idiotů, kteří s vytřeštěným zrakem a vystresovaným duchem se hekticky prodírají davem u pultů a regálů se zbožím. Proto tuto nenáviděnou činnost odsouvám ze dne na den a jak jsem zjistil, nakupuji vánoční dárky nejčastěji až když už není vyhnutí, tedy 23. prosince.

A zde má favoritní píseň: 

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Já taky to nikdy nestihnu koupit dárek dřív než 23. prosince. Franta H.

NULI řekl(a)...

Tak to já mám trochu jinak, já kupuji dárky na Vánoce dřív a průběžně, ale zase je průběžně a dřív rozdávám, takže nakonec většinu koupím taky těsně před Vánoci. Jo, ale nakupuji poměrně nerada. U nás vše déle vybírá a přebírá manžel, já vezmu (někdy zbrkle, ale už abych to měla za sebou) téměř první věc, co potřebuju.

Mirek Toms řekl(a)...

Obdivuju ty, kteří nakupují Ježíška třeba už teď v září, já to nedokážu, přestože je to lepší způsob než to moje odkládání na poslední moment, ale to nějak bohužel nedovedu změnit...

Anonymní řekl(a)...

Mě se taky nedaří nakupovat vánoční dárky s předstihem. Já vlastně nakupuji nerada. Radši se jen dívám a málokdy mě něco zláká natolik, abych věc koupila. Když už nakoupit opravdu jdu, jsem ráda, když jde někdo se mnou a můžu se poradit. Ale musím říct, že při nakupování jsem stejně jako Nuli, rozhodnější, než manžel. Manžel každou věc 10x vrátí na místo, až ji popadnu já a jde se ke kase. :-))
Hezký večer, Jarka.

Mirek Toms řekl(a)...

Já se taky snažím zkrátit proces nakupování na minimum, samozřejmě tím nakoupím občas nějakou pitomost, ale manželka, která to vybírá dlouho, udělá ještě častěji nějakou chybu a pak se čílí, že ta reklama je podvod...